G A L E R I E    K A R I N    S A C H S
 
 
 

RUI CHAFES

» BALTHAZAR «

19. Januar  -  24. März 2018 


Please scroll down for English Version


Der portugiesische Künstler Rui Chafes ( * 1966 in Lissabon ) hat nach seinem Bildhauerstudium in Portugal 2 Jahre an der Kunstakademie in Düsseldorf bei Gerhard Merz studiert. Er selber sagt: " ich mache keine Skulpturen, ich mache Schatten". Beeinflusst von dem spätmittelalterlichen Tilman Riemenschneider, sind Detailaufnahmen von Riemenschneiders Holzschnitzereien mit seinen eigenen Arbeiten in einem Buch Um Sopro ( ein Hauch, 2003) von ihm herausgegeben worden. Er mißtraut den üblichen Trennungen zwischen sogenannter „zeitgenössischer“ und „historischer“ Kunst. Zudem hat er von dem Romantiker Novalis die Fragmente ins Portugiesische übersetzt. Diese Geistesverwandtschaft ist in seinen Skulpturen sichtbar. Es entstehen fliessende Formen, deren weiches Aussehen nicht das harte Material Stahl vermuten läßt. So entsteht der Eindruck von Schatten, die sich verändern und verflüchtigen können.

Diese Ausstellung mit neuen Arbeiten heisst BALTHAZAR, benannt nach dem Esel im Film „Au hasard Balthazar“, dem Film von Robert Bresson. Der Film ist einer der "Filme meines Lebens", sagt Rui Chafes. „Er war immer zentral in meiner Arbeit wegen der genauen und strengen ästhetischen Prinzipien von Robert Bresson, die ich seit Jahren  in meiner Arbeit verfolge.“

Sein Land hat er auf den Biennalen in Venedig und Sao Paulo vertreten. In Deutschland hat er den Robert-Jacobsen-Preis der Stiftung Würth erhalten.




RUI CHAFES

                                                        » BALTHAZAR «

19 January  -  24 March 2018 


After studying sculpture in Portugal, the artist Rui Chafes (born 1966 in Lisbon), attended the Düsseldorf Arts Academy for two years, studying under Gerhard Merz. The artist himself says: “I don’t make sculptures; I make shadows.” Influenced by the late medieval master Tilman Riemenschneider, Chafes has published the book Um Sopro (“A Breath”, 2003), containing detailed shots of Riemenschneider’s woodcarvings alongside his own works. He is suspicious of the way in which art is usually divided between the “contemporary” and the “historical”. He has also translated the “fragments” of the German Romantic Novalis into Portuguese. This affinity is visibly reflected in his sculpture, where flowing shapes emerge whose delicate appearance belies the fact that they are made of hard steel, creating an impression of shadows that are able to shift and disappear.

This exhibit containing new works by the artist is titled BALTHAZAR, named after the donkey in the film Au hasard Balthazar by Robert Bresson. The film is “one of the most important films of my life”, according to Rui Chafes: “It has always played a central role in my work due to the strict and exacting aesthetic principles of Robert Bresson, which I have been following in my own work for years.”

Chafes has represented his homeland at the biennials in Venice and São Paulo. In Germany he was awarded the Robert Jacobsen Prize by the Würth Foundation.